Hunter Road Force Optimering
Optimer din kørsel med præcise og effektive hjuljusteringer!
Optimer din kørsel med præcise og effektive hjuljusteringer!
Hos Sondrup Bilcenter har vi den nyeste version af Hunter Road Force Elite afbalanceringsmaskinen.
Traditionelle afbalanceringsmetoder kræver ofte flere reguleringsvægte. De fleste maskiner anvender teknologi udviklet i 1970’erne, der var designet til stålhjul med flanger. Når disse metoder bruges på moderne legeringshjul, kræver de typisk flere vægte for at kompensere for den samme ubalance, da vægtene flyttes fra flangen til hjulenes indre del. Dette medfører behovet for tapevægte og et større antal reguleringsvægte for at korrigere ubalancen.
Ubalance
Ubalance i hjul kan opdeles i statisk og dynamisk ubalance. Disse kræfter er dem, man oplever under kørsel, og ubalancen rettes op ved hjælp af reguleringsvægte. Traditionelle maskiner anvender ens tolerancer for både statiske og dynamiske kræfter, men køretøjer er generelt mere følsomme over for statiske vibrationskræfter. OEM-test viser, at hjul kan tolerere op til fem gange mere dynamisk ubalance end statisk ubalance, før der opstår mærkbare vibrationer.
Afbalancering
Den nyeste model (generation 5) fra Hunter Engineering bruger den patenterede SmartWeight-teknologi, som reducerer behovet for reguleringsvægte. Denne metode beregner reguleringsvægten ved at måle de specifikke statiske (rystelser) og dynamiske (forhjulsvibration) kræfter, der forårsager vibrationer. I modsætning til traditionelle metoder, der vurderer balance baseret på faste værdier, fokuserer SmartWeight på de aktuelle kræfter, hvilket giver en mere præcis balance med færre vægte og mindre miljøbelastning.
Radiale og Laterale Kræfter
Traditionelle afbalanceringsmetoder tager kun højde for de ubalancer, som de statiske og dynamiske kræfter forårsager. Imidlertid opstår radiale og laterale kræfter, som disse metoder ofte ikke registrerer. Radiale kræfter kan resultere i direkte vibrationer og støj og virker i fælgens længderetning, enten mod navet eller væk fra det. Disse kræfter kan skyldes:
Et dæk fungerer som en række fjedre, og hvis en af dem er stivere end de andre, vil dette forplante sig til køretøjet ved rotation. Dette fænomen kan observeres i både nye og gamle dæk, hvor hårdere punkter ofte findes i samlinger.
Diagnose og Løsning
Hunter-systemet kan løse de problemer, som traditionelle metoder ikke kan håndtere. En trykrulle måler dækkets ensartethed med et tryk på 635 kg, hvilket simulerer vejbelastning. Denne metode registrerer de radiale og laterale kræfter under belastning, hvilket giver mulighed for at identificere høje og lave punkter på dækket og fælgen. For eksempel kan et højt punkt på et dæk flyttes til det laveste punkt på fælgen for at minimere ubalancen.
Trykrullen kan også måle den laterale kraft for hvert hjul individuelt, hvilket bestemmer den optimale placering af hjulet på køretøjet ved hjælp af Hunter’s StraightTrak-funktion. Når Hunter-diagnosen kombineres med en 4-hjulsudmåling, kan sidetræk fra styringen reduceres, hvilket også forhindrer unødvendigt dækslid som følge af forkerte styretøjsvinkler.
Hunter Engineering er anerkendt og anbefalet af bilproducenter og har bevist sin effektivitet på tusindvis af værksteder verden over.
Traditionel 1970’er stils stålhjul med clip-on vægte på flangekanten. Ofte har vore dages legeringshjul ingen flangekant og kræver mange flere tapevægte til afhjælpning af lignende omfang af ubalance.
Statisk ubalance (rystelse)
Dynamisk ubalance (forhjulsvibration)
På grund af affjedringssystemet design er køretøjer mere sensitive overfor statisk ubalance.
Trykrulle hjælper med løsningen
En Hunter trykrulle måler radiale og laterale kræfter og simulerer derved vejbelastning.